Fons Haagmans, Zwaarden Vier

Collectiestuk van de maand januari

Elke maand wordt een collectiestuk van Museum W in de schijnwerpers gezet
Januari 2021

In 1985 portretteert Wil Leenders Marie-Louise Kneepkens, zijn tweede vrouw die op dat moment 36 jaar is. Gehuld in een witte wollen winterjas, een roodbruin geschakeerde vos om de hals en de handen warm weggestopt in een bonten mof. Op de achtergrond strekt zich een licht golvend winterlandschap uit. Het is het mergelplateau van Margraten, de plaats waar Leenders zijn Marie-Louise het jaar daarvoor (in 1984) leerde kennen. En zij speelt overduidelijk de hoofdrol in dit landschap van hun ontmoeting. Met een open blik in haar donkerbruine ogen kijkt ze de toeschouwer zelfbewust aan. Het donkerbruine haar weggestopt onder de wollen baret. Een lichte glimlach krullend om de lippen. 

Het lijkt een ijskoude, stille winterdag, weergeven in talloze wittinten. De bleekblauwe heldere lucht, de zo kenmerkende oranjeroze gloed van een verscholen zon aan de horizon; alles ademt een volmaakte winterse atmosfeer. Ragfijn tekenen zich de donkere, bladerloze bomen af tegen deze witte wereld.
Saillant detail is dat het poseren voor dit portret plaatsvond in de zomermaanden én in het atelier. De reflectie van de ramen in de brillenglazen van Marie-Louise ‘verraadt’ dit. Voor Leenders echter een gebruikelijke manier van werken. Na het maken van foto’s en wat schetsen van een landschap en het opdoen van een indruk ter plekke, volgde de verwerking hiervan in het atelier. Een langdurig traject van vaak enkele maanden, onder meer vanwege zijn gebruik van ambachtelijke, tijdrovende schildertechnieken waarmee hij een hoge graad van gedetailleerdheid bereikte.

Vanaf eind jaren 70 schildert Wil Leenders in de realistische traditie. Hij kiest voor schijnbaar doorsnee thema’s als portretten, stillevens en landschappen. Maar hij zal altijd een extra laag in zijn werk aanbrengen en alledaagse details, met name in zijn portretten, vaak een symbolische lading meegeven. Zo zijn in dit schilderij, na enig speurwerk, twee kleine bontgekleurde vogels te ontdekken; rechts in de kale struiken tegen de rand van het schilderij aan. Ze verwijzen naar de liefde van Marie-Louise voor vogels én voor het zingen dat ze zelf met veel passie beoefende, onder meer als lid van het Groot Sint Martinuskoor en fervent vertolkster van traditionele Weerter carnavalsliedjes. De Weerter zang- en vastelaovendj-cultuur waren haar dierbaar. December 2020 is Marie-Louise overleden; een liefdevol portret in een koele winterwereld blijft. 

Wil Leenders (Maastricht, 1937 – Weert, 2017)
M.L. 1985
eitempera en olieverf op doek, 110 x 80 cm
verwerving: langdurig bruikleen erven Leenders
inventarisnummer: 017681 ???

Wil Leenders, M.L., 1985, eitempera en olieverf op doek, 110 x 80 cm (collectie Museum W)