Fons Haagmans, Zwaarden Vier

In de schilderijen van Fons Haagmans spelen motieven met een symboolwaarde een belangrijke rol. Elementen uit de volkscultuur en carnaval, cijfers, letters, heraldiek en kaartspelsymbolen: Haagmans toont ze vooral als clichés van sleets geworden rituelen in de religie, mystiek of (Limburgse) folklore en populaire cultuur en speelt als het ware met de suggestie van een betekenis. Eenvoudig en nadrukkelijk, geïsoleerd en uitvergroot.
We herkennen de symbolen vaak wel, maar hun precieze betekenis en functie zijn we evenzo vaak vergeten. Toch hebben ze onze identiteit helpen vormen, hetzij op religieus, sociaal-cultureel of nationaal gebied.

Begin jaren negentig werkte Haagmans aan een serie Tarotschilderijen. Het werk uit de collectie van Museum W toont de kaart ‘Zwaarden Vier’, dat met een gewilde slordigheid in wat sompige, verzadigde kleuren is geschilderd. Hoe dynamisch dit sierlijk patroon van de in elkaar gevlochten zwaarden ook mag overkomen, de kaart symboliseert iets heel anders. Namelijk stilstand, de mens die door de omstandigheden geïsoleerd is en ‘on hold’ staat. Een ervaring die we bij uitzondering in alle hevigheid collectief hebben meegemaakt dit afgelopen jaar.

Fons Haagmans: “Veel van het werk dat ik maak ziet er onhandig uit. Eigenlijk heb ik mijn twee linkerhanden in mijn voordeel weten om te buigen. Bij de sjabloon-techniek weet je bijvoorbeeld nooit precies hoe de verf valt. En als de verf niet goed valt, dan kan ik het niet herstellen, zoals je dat op een traditionele manier doet. Anderzijds is die onhandigheid ook vanaf het allereerste begin een bewuste strategie geweest. Al in mijn beginperiode, toen ik net van de academie afkwam, hield ik ervan mijn beelden er zo te laten uitzien alsof ze door een amateur waren geschilderd.”

Fons Haagmans, Zwaarden Vier, 1992

Fons Haagmans (Schinnen, 1952)
Zwaarden Vier 1992
acryllak op linnen, 200 x 130 cm