A STAGE OF LUMINOSITY

Vanaf 20 november tot en met 12 maart 2023 is op onze buitengevel A Stage of Luminosity te zien, een video-installatie van Viewmaster Projects gemaakt door kunstenaar Arno Coenen. Het is een cross-over tussen cultureel erfgoed en nieuwe media. Een eigentijds en eigenzinnig eerbetoon aan het oude ambacht en vakmanschap van de Limburgse glas-in-lood-kunstenaars. 

Glas-in-lood als inspiratiebron
Arno Coenen realiseerde in 2019 twee nieuwe videowerken waarin het unieke en waardevolle papieren beeldarchief van het Limburgse glazeniersatelier ‘NV Glasschilderkunst F. Nicolas en zonen, sedert 1940 Max Weiss te Roermond’ tot leven komt.
De basis voor de video's wordt gevormd door vaak meterslange historische werktekeningen die Coenen en Bart van den Boom van Viewmaster Projects selecteerden uit deze archiefcollectie die door het Sociaal Historisch Centrum Limburg geïnventariseerd en gedigitaliseerd zijn. Het zijn voornamelijk ontwerpen voor kerkelijke glas-in-lood ramen tussen 1855 en 1969. Coenen heeft de selectie getransformeerd tot een computeranimatie vol sprankelende kleur- en lichtvelden, drie-dimensionale effecten en caleidoscopische patronen.

Werktekeningen versus eigentijdse illustraties
Arno Coenen versmolt en vermengde de oude ontwerptekeningen met de modernste digitale technieken en maakte zo een verbinding tussen 19e- en 20e-eeuwse beeldtaal en communicatiemiddelen uit onze eeuw. Oude heiligen, Bijbelse figuren en traditionele profane afbeeldingen worden vermengd met eigentijdse iconen, illustraties, graffiti, animatie, strips en games. 

Zo communiceren bijvoorbeeld engelen via WhatsApp-tekstballonnen, zweven er emoticon engeltjes en duiveltjes door klassieke afbeeldingen van engelen en duivels en draait om het hoofd van Maria een reddingsboei als aureool. Dit als verwijzing naar de bootvluchtelingen op de Middellandse Zee.
Ook speelt de kunstenaar met symbolen van onschuld, tegenwoordig een eenhoorn met regenboogstaart, vroeger pastelzachte puti’s met vleugeltjes. De eenhoorn komt terug als een 'paint-by-numbers' schilderij, een techniek die de glas-in-loodkunstenaars eigenlijk ook gebruikten. 

 

De kruisweg van Christus - een eeuwenoud stripverhaal avant la lettre - is opnieuw te zien in een van de twee video's, nu letterlijk in de vorm van een ‘stripboek’.
Verder verwerkte Coenen 21e-eeuwse iconische beelden uit diverse subculturen, voorchristelijke en oud Germaanse afbeeldingen, en geometrische ornamenten die in vrijwel alle culturen een symbolische waarde hebben. 

Tijdloos
A Stage of Luminosity is niet alleen een eerbetoon aan de geschiedenis, de kunstgeschiedenis en aan oude ambachten. De video's tonen een rijkdom aan spannende beelden waarin wisselwerking tussen verleden en heden centraal staat en verbanden tussen oude en nieuwe beeldtalen worden getoond.
Niet alleen zijn er twee bijzondere videowerken ontstaan die een compleet nieuw licht werpen op glas-in-lood ramen. Ze laten ook zien dat in de hedendaagse multiculturele samenleving sommige thema's en symbolieken grensoverschrijdend en tijdloos zijn. Thema’s die in de eind 19e-eeuw en tot aan het midden van de 20e-eeuw door de Katholieke Kerk en samenleving werden uitgedragen - denk aan barmhartigheid, naastenliefde, verdriet, pijn en geweld - waren niet alleen vroeger, maar zijn ook nu nog zeker actueel.

A Stage of Luminosity is in 2019 en 2020 te zien geweest in de openbare ruimte in Roermond, Maastricht en Venlo. Museum W vormt nu als vierde locatie in Limburg de perfecte afsluiting van dit reizende videokunstproject. In Weert worden de twee videowerken voor het eerst tegelijkertijd, praktisch naast elkaar getoond. Op overdonderende wijze gaan ze een symbiose aan met de goudkleurige gevel van het gebouw. De enorme LED-schermen gaan nu werkelijk functioneren als tot leven gekomen glas-in-loodvensters. 


Mediakunstenaar Arno Coenen (1972) studeerde in 1997 af aan de Academie Minerva in Groningen. Dit werd gevolgd door een MFA in computergrafiek. Inmiddels bestaat zijn oeuvre uit een groot aantal monumentale kunstwerken in de openbare ruimte. Van videokunst en 3D-animatie tot glasramen en mozaïek. Kenmerkend voor het werk is de vermenging van 'high' en 'low' culture en het decoratieve. Wie Coenens naam niet kent, heeft wellicht wel zijn ruim 11.000 m2 grote, kleurrijke plafond in de Rotterdamse Markthal gezien dat hij samen met Iris Roskam ontwierp.

Concept A Stage of Luminosity Bart van den Boom, curator van Viewmaster Projects. Viewmaster Projects is een nomadisch kunstinitiatief met Maastricht als standplaats. Sinds 2010 organiseert Viewmaster Projects groots opgezette videokunsttentoonstellingen en mediakunstprojecten in de openbare ruimte waarbij kunstenaars de opdracht krijgen tot het maken van nieuw werk (www.viewmaster-projects.com).


Mede mogelijk gemaakt door SHCL, Mondriaan Fonds, Provincie Limburg, Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg, BPD Cultuurfonds en Cuypershuis Roermond.