Camille Esser, Lunuladoos
In 1838 vestigt de Duitse Hubertus Esser (1812-1892) zich als edelsmid in Weert. Zijn atelier in de Maasstraat groeit onder zijn leiding en die van zijn zoon Camille Esser (1844-1914) uit tot een van de belangrijkste ateliers voor kerkelijk edelsmeedwerk in Nederland. Op het hoogtepunt zijn er 24 vaklieden in de kunstwerkplaatsen werkzaam.
Deze bijzondere filigrein hostie- of lunuladoos werd gebruikt om hosties in te bewaren. Filigrein is een versieringstechniek waarbij met behulp van stukjes draad figuren worden gevormd. De zilveren draden werden veelal door de edelsmid zelf getrokken en vervolgens in complexe bloempatronen op, in dit geval, een glad gepolijste vergulde ondergrond gelegd. Filigrein is uiterst kwetsbaar en uitzonderlijk lastig te restaureren.
Het lijkt er op dat Camille Esser voor deze uitbundige en verfijnde hostiedoos, vooral geïnspireerd is geweest door 18de eeuws Chinees filigreinwerk. De opengewerkte pootjes verwijzen naar voorbeelden uit Goa, Batavia en Rusland. Wellicht heeft Esser vergelijkbare oosterse voorbeelden gezien en bestudeerd.
Museum W beschikt onder meer over ruim 150 stukken religieus en profaan edelsmeedwerk uit het atelier Esser. Daaruit ontstaat een prachtig beeld van de gevarieerde rijkdom en hoge kwaliteit van de werkstukken.
Camille Esser (Weert 1844 - 1918)
Lunuladoos 1898
zilver filigrein op vergulde ondergrond, 14 x 12,5 x 8,5 cm
verwerving: aankoop 2013
inventarisnummer: 10973