Museum W met video Emily Bates

Heropening Museum W op 3 mei

Vanaf dinsdag 3 mei is het gemeentemuseum Weert weer geopend voor publiek na een ingrijpende renovatie, restauratie en herinrichting. Onder de naam Museum W slaat het museum een nieuwe inhoudelijke koers in met een vernieuwde opstelling van de vaste collectie en een tentoonstellingsprogramma met eigentijdse kunst en design. Het ontwerp van de nieuwe, markante gevel, het nieuwe interieur en de inrichting is van de hand van de Limburgse ontwerper Maurice Mentjens
Het museum en de openingsexpositie FOREVER ENDEAVOUR I Job Smeets & Studio Job worden op zaterdag 30 april officieel geopend met een feestelijke bijeenkomst in het Munttheater van Weert. Vanaf dinsdag 3 mei is het museum dan voor het publiek te bezoeken.

Renovatie
Op 25 januari 2017 heeft de gemeenteraad van Weert de nieuwe museumvisie vastgesteld. Naar aanleiding daarvan is een plan opgesteld voor de renovatie en herinrichting van het museum. Op 25 oktober 2017 stelde de gemeenteraad een bouwkrediet beschikbaar van € 4,1 miljoen. Onderdeel van dit krediet is een bijdrage van de provincie van € 1,1 miljoen als onderdeel van de verleende subsidie voor de versterking van het stadshart.
Aansluitend is gestart met de verdere uitwerking van de plannen. Dit leidde er toe dat op 19 december 2018 het krediet is opgehoogd tot € 5,3 miljoen. Dit krediet is nog verder verhoogd met € 300.000,- met bijdragen vanuit het BPD-cultuurfonds, een bijdrage vanuit het VSB-fonds en een provinciale bijdrage in de vorm van een restauratiesubsidie.

Na een voorbereidingstraject heeft de aanbesteding van de werkzaamheden plaatsgevonden in oktober 2019. Lokale aannemers hebben het werk aangenomen en deze zijn in februari 2020 gestart met de uitvoering daarvan. Deze werkzaamheden zijn in mei 2021 opgeleverd. In september 2020 heeft de aanbesteding van de interieurbouw plaatsgevonden. Realisatie en plaatsing van dit interieur heeft plaatsgevonden in de periode t/m zomer 2021. Daarna vond de inhuizing van de collectie plaats. Op 4 maart 2022 vond de officiële overdracht van het project plaats, dat uiteindelijk gerealiseerd kon worden binnen het beschikbare budget.

Het rijksmonument is deels voorzien van een nieuwe, markante gevel die door een bekleding met TecuGold een goudkleurige huid heeft gekregen.

Presentatie vaste collectie
De vaste collectie van Museum W wordt gepresenteerd aan de hand van een cultuurhistorische route langs belangrijke levensthema’s. Ieder mens krijgt hier mee te maken, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. De opstelling laat de bezoekers ervaren hoe jouw identiteit gevormd wordt, wat voor jou betekenis heeft, waardoor je je laat beïnvloeden.
Aan de basis van de presentatie ligt een rijke collectie die van oorsprong meerdere gezichten kent: regionaal, historisch en religieus. Van prehistorische urnen tot rijk bewerkt zilverwerk in een spannend vormgegeven schatkamer. Schilderijen, beelden, gebruiksvoorwerpen en bijzondere kleinoden uit meer dan zeven eeuwen komen aan bod.

Tijdelijk tentoonstellingsprogramma
FOREVER ENDEAVOUR I Job Smeets & Studio Job is de openingsexpositie van het vernieuwde Museum W. Het werk van Job Smeets, de man achter Studio Job, begeeft zich op het grensvlak van kunst en design. Het is spannend en verhalend, humoristisch met een duister kantje, robuust en veelvormig. Deze internationaal befaamde kunstenaar komt oorspronkelijk uit Weert. Hij maakte voor Museum W een tentoonstelling als een totaalervaring vol Weerter en persoonlijke verwijzingen. Het publiek wordt uitgenodigd om kennis te maken met de wonderlijke wereld van Job Smeets, zijn iconische designobjecten, zijn roots en inspiratiebronnen.

In de voormalige Raadzaal in Museum W wordt een selectie uit recent werk van de Nederlands-Hongaarse fotografe Satijn Panyigay gepresenteerd. Panyigay ontving van Museum W de opdracht het lege pand te fotograferen voordat de verbouwing van start ging.
Op de LED-schermen in de gevel van Museum W tot slot, is het videoproject Lost Spring. Lost Year van kunstenaar/fotografe Emily Bates te zien. De animatie van 52 zelfportretten met ‘mondkapjes’ van verzamelde flora refereren aan een jaar Covid-19 pandemie.

Zie voor uitgebreide informatie over de tentoonstellingen en activiteiten onze website.

Wat is er te zien