Jan Dibbets, Cortona
In het werk van Jan Dibbets staat kijken, perspectief, ruimte en licht centraal. In 1967 legt Dibbets zijn penseel neer en vanaf dat moment laat hij met zijn zogenaamde ‘perspectiefcorrecties’ zien “dat ruimte op het platte vlak een optische illusie is en dat ook de fotografie in die zin een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft. Op eigentijdse wijze zet hij zo een traditie voort die terug gaat tot de 17e eeuwse schilder Saenredam.”
Dibbets nam de foto voor dit werk in de kerk Santa Maria delle Grazie al Calcinaio in de Italiaanse stad Cortona. Een prachtig voorbeeld van renaissancistische bouwkunst overigens, dat werd gebouwd tussen 1485 en 1515 in opdracht van het plaatselijke schoenmakersgilde.
Dibbets fotografeerde de achthoekige koepel van onderaf, in een schuin perspectief. Vervolgens knipte hij de opname uit en bracht deze aan op een met inkt gewassen ondergrond. Je oog krijgt maar moeilijk vat op dit grijze kleurveld. Tot slot trok hij rond de foto met wit potlood een cirkel, een vorm die voor Dibbets volmaakte symmetrie betekent.
Het in de koepel gevangen buitenlicht lokt je blik omhoog, dwars door het schilderij heen. Op fantastische wijze wordt hier de spanning tussen ruimtelijkheid en het platte vlak voelbaar gemaakt.
Jan Dibbets (Weert, 1941)
Cortona 1990
papier, kleurenfoto, inkt en wit potlood op spaanplaat 125 x 125 cm
verwerving: schenking van de kunstenaar
inventarisnummer: 3568