John van Cauteren gaat met pensioen

Op maandag 15 juli aanstaande maakt onze conservator/coördinator John van Cauteren zijn 67ste levensjaar vol en kan hij gaan genieten van zijn welverdiende pensioen.

Ruim 35 jaar heeft John een belangrijke rol mogen vervullen bij de opbouw en het professionaliseren van het gemeentemuseum, tegenwoordig bekend als Museum W. Als conservator heeft hij zich ingezet om een museale collectie op te bouwen die het stedelijke en regionale belang inmiddels ver overstijgt. Van glas-in-lood via schilderijen en beelden tot meubels, zilverwerk en textiel. Dat kon allemaal gerealiseerd worden samen met een steeds wisselend, maar altijd gemotiveerd en gepassioneerd team.

De afgelopen jaren is door een grote groep mensen hard gewerkt aan het vormen van een nieuw, hedendaagse museum in Weert. Er kwam een geheel nieuwe museumvisie tot stand die leidde tot een volledige renovatie, restauratie en herinrichting van het gebouw, een goed op de collecties toegesneden depot en een geheel nieuw team. Er volgde een spetterende opening en de eerste jaren waren zeer succesvol. Nog steeds worden we overladen met complimenten van het publiek en de kunst-, museum- en vakwereld.

John blijft ook na zijn pensionering actief met onderzoek en publicaties, lesgeven bij de cursus Weertologie en zal samen met Lennart Willems zorgdragen voor de verdere registratie en het beheer van de vele kunstvoorwerpen in de depots van Museum W.

Namens het team, alle vrijwilligers en betrokkenen willen wij John van harte bedanken.

John van Cauteren in 1989: de eerste officiële persfoto

De eerste officiële persfoto van John, 1989. Fotograaf Peter Wijnands.

Persfoto John van Cauteren, fotograaf Arjen SchmitzPersfoto gemaakt voor de opening van Museum W in 2022, fotograaf Arjen Schmitz.