Emily Bates, Lost Spring. Lost Year, Museum W

Lost Spring. Lost Year I Primeur video-animatie in de gevel

In de nieuwe gevel van Museum W bevinden zich twee 5 meter hoge LED-panelen. Voor de programmering van deze opvallende locatie in de openbare ruimte zal Museum W een keer per jaar een kunstenaar uitnodigen. Het spits wordt afgebeten door kunstenaar en fotograaf Emily Bates met de video Lost Spring. Lost Year
Met deze bijzondere en relevante fotoanimatie licht Museum W opnieuw een tipje van de sluier op richting de openstelling van het museum voor het publiek, begin mei.

In maart 2020 kregen we in Nederland te maken met de eerste Covid-19 lockdown. Een nieuwe realiteit: opeens opgesloten in onze huizen, onszelf beschermend tegen een onbekend virus, kijkend naar de wereld vanachter onze ramen. Een periode van onzekerheid en angst. Tegelijkertijd brak de lente aan en boden de eerste tekenen van nieuw leven, de bloesems en het warme zonlicht wat troost. Nu, precies twee jaar later, zijn bijna alle restricties opgeheven, maar wordt onze wereld opgeschud door een nieuwe tragedie in de Oekraïne.

In deze turbulente tijd kondigt Museum W met trots de lancering aan van Lost Spring. Lost Year, een kunstopdracht aan Emily Bates. Het werk brengt ons terug naar de lente van 2020 en naar het ritme van de bloesems en bloeisels gedurende een jaar Covid-19.
Tijdens de onwerkelijke periode in maart 2020 startte Emily Bates met haar dagelijkse wandelingen. De felle discussies over de effectiviteit van gezichtsmaskers, de extreme lockdowns elders en bekenden die dierbaren hadden verloren; dit alles speelde ondertussen in haar hoofd. Bates nam bloesems mee naar huis en intuïtief ontstonden de eerste, speelse zelfportretten waarin de lokale flora als een soort gezichtsmasker diende. Maskers om te beschermen, om te vieren, om te rouwen.

Lost Spring. Lost Year, Emily Bates, 2020-22, Museum W

De video-animatie Lost Spring. Lost Year reflecteert op de Covid-19 pandemie en onthult in 52 verschillende floraportretten de natuurlijke cyclus van een levensjaar: lente, zomer, herfst en winter. Het lijkt bijna alsof de foto's, in een trage flow van rechts naar links, mechanisch door het museumgebouw worden 'getrokken'. Telkens wordt een deel van een zelfportret van de ene naar de andere gevel onthuld. In de avonduren lijkt de gevel bijna een toverlantaarn geworden. Tegelijkertijd verwijzen de LED-schermen naar het raam van waarachter Emily, net als velen van ons, de wereld in 2020 bekeek, van binnen naar buiten. De cirkel is rond.

Emily Bates: “Onze relatie met elkaar, over grenzen en religies heen, en met de natuur wordt telkens opnieuw weer uitgedaagd. Lost Spring. Lost Year verbindt ons met het ritme en de veerkracht van de natuur. En met de eeuwenoude Japanse traditie ‘Hanami’, het kijken naar en vieren van de kersenbloesems. Een magische traditie die ons herinnert aan de levenscyclus en de vergankelijkheid van het leven. Het werk is speels, melancholisch, meditatief en hoopvol. Je bent van harte uitgenodigd om er even bij stil te staan en er wat optimisme in te vinden."

Emily Bates
Lost Spring. Lost Year, 2022
Animatievideo 36 min (loop)

Dagelijks te zien tot 31 juli tussen 10.00 en 21.00 uur