gevel Museum W

Museum W wint als duurzaam monument de Publieksprijs 2023

20% van de stemmers koos voor het museum in Weert

Zondag 25 juni werd door Architectuurlijk Weert bekend gemaakt dat Museum W de winnaar is van de Publieksprijs 2023. Daarmee is het museum de publieksfavoriet van de inwoners in Weert en Nederweert. Het thema van de Architectuurprijs was dit jaar ‘verduurzaming’.

Wethouder Wendy van Eijk nam de prijs in ontvangst: “Er is door veel mensen hard gewerkt aan het ontwerp en de bouw van het vernieuwde museum. Mooi dat dit bijzondere gebouw met deze prijs nog eens extra waardering krijgt.” Ook wethouder Cultuur Suzanne Winters is trots: “Museum W is een echte blikvanger in onze binnenstad. Het historische pand laat met zijn verschillende gevels uit verschillende tijdsperiodes de geschiedenis én het heden zien.”

Duurzaam rijksmonument

Het thema duurzaam past perfect bij Museum W. Het markante rijksmonument is in 2020 – 2022 helemaal gerestaureerd. Meest opvallend is de goudkleurige gevel aan de westzijde, een ontwerp van de Limburgse vormgever Maurice Mentjens. Deze nieuwbouw is helemaal geïsoleerd, er liggen zonnepanelen op het dak en er is een warmtepomp geïnstalleerd.

Verder is de gevelbeplating van TECUgold duurzaam vervaardigd van gerecycled koper en aluminium en is zelf zo nodig ook weer te recyclen.

Maurice Mentjens over het winnen van de prijs: “Ik ben heel blij dat we de Publieksprijs 2023 hebben gewonnen. Het rijksmonument is bijna vijfhonderd jaar oud. Door de grondige en zorgvuldige restauratie kan het gebouw weer voor een lange tijd gebruikt worden. De restauratie, nieuwbouw en installaties zijn zo duurzaam mogelijk gerealiseerd. Het winnen van deze prijs bevestigt deze aanpak!’'

Architectuurprijs van Weert

Stichting Architectuurlijk Weert wil met de jaarlijkse Architectuurprijs de aandacht voor de architectuur in Weert vergroten. Doel van de Stichting is een breder publiek bekend te maken met en bewust te maken van architectuur. De kwaliteit van de publieke buitenruimte heeft namelijk effect op de kwaliteit van leven. Diverse categorieën zijn al de revue gepasseerd: woonhuizen, bedrijfsgebouwen, utilitaire bouw, gevelverbetering, aanbouwen aan woonhuizen, inrichting openbare ruimte en tuinontwerp.