Nieuw in de collectiepresentatie: wapensteen

Bijzondere vondst voor het eerst te zien in Museum W

De restauratie van de monumentale poort van kasteel Nijenborgh in Weert heeft een onverwachte ontdekking opgeleverd. Hoog in de poortruïne is een stuk steen aangetroffen met een reliëf van een griffioen. Afgelopen zomer is het beeldhouwwerk overgebracht naar het depot van Museum W, gefotografeerd en onderzocht.

Het blijkt om een wapensteen van de familie Van Horn te gaan, waarschijnlijk uit de eerste kwart van de 16e eeuw. Waarom de reliëfsteen in het poortgebouw werd opgeborgen is niet bekend.

Komende weekend, tijdens Open Monumentendag, is deze bijzondere vondst voor het eerst te bewonderen in Museum W in Weert. Op zaterdag 9 en zondag 10 september is het museum gratis geopend van 11.00 tot 17.00 uur.

De gevonden wapensteen is tijdens Open Monumentendag 2023 voor het eerste te zien in de collectiepresentatie van Museum W.