Religieuze kunstschatten overgedragen aan Museum W

Zuyderland Medisch Centrum gevestigd in Sittard-Geleen en Heerlen heeft een bijzondere collectie religieuze kunstschatten overgedragen aan Museum W. Na overleg en met toestemming van de Raad van Bestuur werden enkele cibories, een kelk, een monstrans, een doopschaal met kan en bijpassende oliebusjes in bruikleen gegeven aan het museum in Weert. Voor conservator John van Cauteren, die de kunstschatten in ontvangst nam, is het een welkome aanvulling in de collectie.

Conservator John van Cauteren: “Ik ben erg blij met deze voorwerpen die gemaakt zijn in een stijl die in de huidige collectie nog niet goed vertegenwoordig was. Met deze overdracht is echt een “gat” in de collectie gedicht. Vooralsnog worden de objecten eerst geïnventariseerd en bestudeerd. In de loop van de tijd zullen ze her en der in de collectiepresentatie van Museum W worden opgenomen.”

Alle objecten zijn afkomstig uit de voormalige kunstwerkplaatsen Esser uit Weert en zijn grotendeels uit de periode van de Jugendstil en Art Deco. Het museum bezit een grote collectie en het archief van de firma Esser, een van de belangrijkste ateliers voor kerkelijk edelsmeedwerk in Nederland. Zelfs tekeningen en modellen van de voorwerpen zijn terug te vinden in de verzameling van Museum W.

Eerder werden al een kelk en ciborie in bruikleen gegeven aan het nieuwe Mijnmuseum in Heerlen. Meer dan een eeuw geleden schonk Dr. Frans de Wever, de eerste geneesheer-directeur deze aan de kapel van het voormalige St. Josephziekenhuis aan de Putgraaf in Heerlen. Op deze kelk en ciborie zijn onder andere de heilige Barbara (patroonheilige van de mijnwerkers), Sint Jozef en de H. Franciscus afgebeeld.

Religieuze kunstschatten van ziekenhuiskapellen

In de kluizen van Zuyderland bevinden zich nog veel meer religieuze kunstschatten afkomstig uit de vroeger kapellen van de voormalige ziekenhuizen in Sittard, Heerlen, Kerkrade en Brunssum. Niet allemaal van bijzondere kunstwaarde. Nu er in de ziekenhuizen praktisch geen liturgisch diensten meer zijn en er overal steeds meer kerken gesloten worden, is het niet zo eenvoudig om nieuwe bestemmingen te vinden. Enkele parochies zijn nog heel blij gemaakt met onder andere kazuifels, kandelaars, altaardoeken en processievaandels om te gebruiken tijdens de liturgie en in de Bronk.