Satijn Panyigay
Een opdracht
In 2020 gaf Museum W aan de jonge Nederlands-Hongaarse fotografe Satijn Panyigay de opdracht het lege museumpand, vlak voor de verbouwing van start ging, te fotograferen. Panyigay legt in haar foto’s de sporen vast die door het leven worden achtergelaten, voordat ze worden uitgewist door de tijd. Zo maakte ze in 2011 een serie foto’s in huizen van recentelijk overleden mensen terwijl de kamers werden ontruimd. En in 2018 registreerde ze een door brand aangetaste woonkamer van een jonge kunstverzamelaar en zijn vriendin. Inmiddels heeft Panyigay ook meerdere tijdelijk gesloten musea gefotografeerd, zoals Van Bommel van Dam in Venlo en Boijmans van Beuningen in Rotterdam.
Op een onovertroffen manier weet ze de ‘ziel’ van een leeg gebouw of interieur en de “nagloed van hun geschiedenis” in haar fotografie te vangen.
Het werk van Panyigay is sober en helder van opbouw. Tegelijkertijd zijn de foto’s vaak melancholisch van aard en laten ze nadrukkelijk de schoonheid van leegte, vergankelijkheid en verval zien. Met haar specifieke aandacht voor licht en schaduwwerking in de verlaten gebouwen, creëert Panyigay vaak een heel bijzondere sfeer.
Collectiestuk van de maand april is één van acht foto’s die tezamen een uniek fotografisch document vormen van een pand dat geworteld is in de geschiedenis van Weert. Met deze serie wordt een nieuw en poëtisch verhaal over het museumgebouw aan de collectie toegevoegd.
Satijn Panyigay
Twilight Zone (Museum W) - 03 2020
inktjetprint op Canson Baryta paper, 60 x 82 cm
verwerving: aankoop 2020
inventarisnummer: 010576-03