Wisselstuk in zaal Lijden en dood
Chris Rijk, Paradijs, 2023
In het keramische werk van Chris Rijk wordt de traditie van Delfts blauw aardewerk gecombineerd met een hedendaagse en vaak provocerende beeldtaal. Het oeuvre van Rijk bestaat uit vazen, borden, schotels en andere keramische gebruiksobjecten. De kunstenaar verwerkt in deze kunstwerken thema’s die verweven zijn met de queeridentiteit, populaire cultuur, machtsrelaties en erotiek.
Dit werk, met de titel Paradijs, heeft de vorm van een tulpenvaas. De tulpenvaas is rijk beschilderd met Delfts blauwe decoraties. De schilderingen verwijzen naar het gedicht Paradijs van dichter en schrijver Gerard Reve. De tekst bovenaan op het voetstuk van de vaas (vlak boven de ezel) is een citaat uit dit gedicht:
“Ik was een hele grote beer die toch heel lief was. God was een ezel en hield van mij. En iedereen was erg gelukkig.”
In 1966 publiceerde Reve een vervolg op Paradijs in de roman Nader tot U, waarin hij beschrijft hoe hij gemeenschap heeft met een als ezel geïncarneerde God. Dit leverde de schrijver een aanklacht op wegens godslastering. De auteur moest voor de rechtbank verschijnen tijdens het zogenaamde Ezelproces en werd in 1968 vrijgesproken. Gerard Reve woonde en werkte van 1971 tot 1975 in Weert.
Naast de ezel en de tekst van Reve schilderde Rijk nog vele andere elementen op de vaas. Er zijn onder meer een portret van een matroos te zien, een in bed vastgebonden naakte man en een aantal skeletten. De vaas is bovenop getooid met een schedel. Met name de schedels en skeletten verwijzen rechtstreeks naar het thema van de zaal Lijden en Dood. Daarnaast is Paradijs, de titel van het werk, een synoniem voor het hiernamaals.
.jpg?hid=img;w=243)
