Zelfportret met open hemd, 1954

Zelfportret met open hemd, 1954

Een van de kreten die in de jaren vijftig in het Instituut voor Beeldende Kunst in Roermond klonk: “Gooi weg die kleine penseeltjes!”. Geen gepriegel meer, maar forse formaten en grote bewegingen. Een uiting van de wil van de jonge Limburgse kunstenaars om voor zichzelf de artistieke vrijheid te bevechten.
De quasinonchalante pose, het openhangend hemd en één hand in de broekzak, de krachtige schildertoets, het maakt allemaal duidelijk dat Tullemans stond voor de keuze die hij had gemaakt: kunstenaar zijn. Hij is dan net gestart met zijn parttime studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht.  En naast zijn onderwijzersbaan in Weert staan alle buitenschoolse uren in het teken van de schilderkunst.

Kunstenaar Wil Leenders ontmoette Tullemans op de academie en herinnert zich uit die periode vooral twee dingen van hem: dat hij altijd zo intens aan het schilderen was, dat hij bij het achteruit stappen regelmatig van de kleine verhoging viel waarop ze stonden te werken. En de kleuren die Jan gebruikte: alle “poepbroeën”, aldus Leenders.
De in zichzelf gekeerde concentratie die dit zelfportret toont, zou typerend voor Tullemans blijven, maar de voorkeur voor de kleur bruin zeker niet.

Jan Tullemans, Zelfportret met open hemd, 1954

Jan Tullemans (Weert 1924 - Weert 2011)
Zelfportret met open hemd, 1954
olieverf op board, 130 x 100 cm
verwerving: schenking van de kunstenaar
inventarisnummer: 3604