Kunstwerk On the shoulder of Giants

Kunstwerk ‘On the Shoulders of Giants’

Sinds oktober 2022 is in Weert het grootste werk ooit van Job Smeets & Studio Job te vinden. Het zeven meter hoge handgemaakte bronzen beeld is geplaatst in het parkje naast het Ceres-gebouw aan de Werthaboulevard en ligt op 10 minuten lopen van Museum W.  Een mooie reden voor een wandeling door het centrum van Weert.

Foto's: Jeroen Kuit

Ode aan de industriële geschiedenis

Aan de Zuid Willemsvaart lag in Weert tientallen jaren een groot complex van de Coöperatie Landbouwbelang Limburg. Tegen de gevel stond een enorme, beeldbepalende ijzeren kraanconstructie waarmee de schepen in het kanaal geladen en gelost konden worden. Het kunstwerk gebruikt de originele cabine van deze laad- en loskraan. De kraancabine was ooit de 'ziel' van de industriële constructie en vormt nu het hart van het kunstwerk.

Deze is omwikkeld met bronzen rozen en gedragen op de schouders van vier historische en herkenbare figuren voor Weert: de arbeider, de carnavalsprins, de Franciscaan en Philips de Montmorency, graaf van Horne. Met het gebruik van visuele details wordt dit kernelement uit een voormalig industrieel monument bekroond met een klok die terug loopt maar toch vooruit in de tijd; een ode aan de inspanningen uit het verleden die bijdragen aan het heden.

LEES MEER OVER HET KUNSTWERK