Vaandels in collectie

Maak je eigen nieuwe Weerter verenigingsvaandels!

Vaandels en Weert

Weert heeft een rijk verenigingsleven: schutterijen, sportclubs, muziekverenigingen en nog vele anderen geven de stad kleur. Verenigingen vormen de ruggengraat van de stad. Veel verenigingen zijn daarnaast in het bezit van een prachtig vaandel. Vanaf de negentiende eeuw zijn vaandels een belangrijk uithangbord voor verenigingen, ze laten hiermee trots zien wie ze zijn. Een vaandel symboliseert een onderlinge verbondenheid. Wie ben je? En waar sta je voor?

Wie kan er meedoen?

Iedereen is welkom: Verenigingen en andere maatschappelijke en culturele groepen uiteenlopend van sportclubs, geloofsgemeenschappen, scholen, muziekverenigingen tot buurtverenigingen, families en vriendenclubs kunnen zich aanmelden. Ook officieuze verenigingen en niet-geregistreerde clubs zijn van harte welkom. Vaandels en Weert is voor iedereen, en door iedereen.

Deelname is helemaal gratis. Museum W levert de draagstokken en een basis canvas. Stoffen en decoratie kan je zelf verzamelen. Ligt er nog wat op zolder? Of doe een oproep binnen je vereniging om mooie materialen te verzamelen!

ALLES WAT JE MOET WETEN LEES JE HIER

HOE MAAK JE een vaandel?

Alles mag: borduren, schilderen, naaien, knippen en plakken. Het enige waar het vaandel aan moet voldoen is dat deze op een standaard gedragen wordt.

Kom je er niet uit? Het museum organiseert in samenwerking met RICK (centrum voor cultuureducatie en amateurkunst) ‘vaandelateliers’ om deelnemers op weg te helpen. De volgende ateliers zijn op de zaterdagen 24 februari, 2 maart en 16 maart van van 10:00 tot 12:00 uur. Maar natuurlijk mag je thuis ook aan de slag!

IK WIL MEER WETEN OVER DEZE ATELIERS

Wat gaat er allemaal gebeuren tijdens Vaandels en Weert?

Het vaandel kan van dinsdag 5 maart t/m vrijdag 8 maart worden ingeleverd bij de balie in Museum W.

Van 23 maart tot en met 6 april 2024 wordt in de Paterskerk in Weert een grootste vaandeltentoonstelling georganiseerd, waar alle nieuwe vaandels twee weken lang worden geëxposeerd. Deze tentoonstelling is gratis toegankelijk.

Als hoogtepunt van het project, en ter afsluiting van de tentoonstelling, wordt tijdens de landelijke Museumweek op zondag 7 april een vaandeloptocht gehouden door de binnenstad van Weert. Alle deelnemende groepen lopen mee en tonen trots hun vaandel. Ook alle inwoners van Weert worden natuurlijk uitgenodigd om te komen kijken naar wie hun stadsgenoten zijn.

Wij hebben al een vaandel, mogen wij ook meedoen?

Als je vereniging al een vaandel heeft, mag deze ook tentoongesteld worden in de Paterskerk. Meld je aan door een foto te sturen naar museumw@weert.nl en laat ook weten wat de afmetingen zijn.

Vragen?

Als je nog vragen en opmerkingen hebt, dan kan je ons bereiken via museumw@weert.nl. Je kunt deze informatie ook delen of printen om de rest van de groep of vereniging enthousiast te maken!