Satijn Panyigay BvB

Satijn Panyigay GAZE INTO SPACE

In de voormalige Raadzaal op de eerste etage van Museum W wordt een selectie uit het werk van de Nederlands-Hongaarse fotografe Satijn Panyigay getoond. Satijn legt in haar foto’s sporen vast die door het leven worden achtergelaten voordat de tijd ze uitwist. 

De afgelopen drie jaar heeft Satijn enkele tijdelijk gesloten musea gefotografeerd, waaronder Museum W. Op een onovertroffen manier weet ze de ‘ziel’ van een leeg gebouw of interieur in haar fotografie te vangen. Haar specifieke aandacht voor licht en schaduwwerking speelt hierbij een wezenlijke rol.

De kleinste details zijn van belang in het beeld, zoals een stopcontact, de gaatjes in de wand, een achtergebleven sticker of een vlek. In al hun onbeduidendheid maken ze overtuigend deel uit van het verhaal. In deze verstilde foto’s van lege expositieruimten spelen de muren zelf de hoofdrol. Satijn: “Als kunst er niet is, wat zie je dan? Als je niet wordt afgeleid door de invulling van de ruimte? Je ziet alleen de sporen van wat er eerder was en je fantasie vult de rest aan – de verhalen, de gebeurtenissen.”

Satijn Panyigay, Twighlight Zone (Museum W)
Satijn Panyigay, Twighlight Zone (Museum Boijmans Van Beuningen)


Het werk van Satijn Panyigay is sober en helder van opbouw. Door haar ogen zie je dat er schoonheid is te vinden in de leegte, de vergankelijkheid en het onvolmaakte. De foto’s nodigen uit om te vertragen, ruimte voelen om even niets te doen, langer te kijken en door het beeld te dwalen.

In GAZE INTO SPACE zijn de museale ruimten van Museum W, Van Bommel van Dam in Venlo en Boijmans van Beuningen in Rotterdam te zien.


De Hongaars-Nederlandse fotografe Satijn Panyigay (1988, Nijmegen) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In 2010 studeerde zij af met de serie Behind Death's Door (foto's van huizen en kamers van recentelijk overleden mensen, vlak nadat deze door boedelruimers waren leeggehaald). Dit vormde de start van haar fotografische interesse in lege ruimtes. In de jaren daarna werd zij al snel als jong talent opgemerkt.
Panyigay werkt niet digitaal maar analoog. Het is juist de ambachtelijkheid en het langzame proces van het werken met film dat haar boeit en dat voor haar werk belangrijk is. Op dit moment woont en werkt zij in Utrecht.

 Lees hier meer over de opdracht van Museum W aan Satijn Panyigay